سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به بهانه درگذشت استاد عبدالصبور شاهین


عبدالصبور شاهین

 دکتر "عبدالصبو ر شاهین" متفکر و اندیشمند بزرگ مسلمان مصری در سن 82سالگی و پس از تلاشی مجدّانه در راه دفاع از اندیشه دینی در منبر و دانشگاه درگذشت.
وی استاد دانشکده دارلعلوم دانشگاه الازهر و از مشهورترین متفکران و دعاة ‌اسلامی مصر بوده که زمانی در مجلس شورا نیز عضویت داشته و همچنین در مرکز مطالعات اسلامی و عربی دانشگاه معدن ملک فهد نیز تدریس می کرده است.
عبد الصبور شاهین همواره از خطبای ثابت مسجد معروف عمر بن العاص قدیمی‌ترین مسجد مصر در قاهره بوده و بیش از 70تالیف و ترجمه مختلف داشته است که به واسطه تسلط کامل به زبان فرانسه، کتاب‌های بسیاری را به زبان عربی ترجمه کرده که بارزترین آنها کتب اندیشمند معاصر الجزائری و استادش «مالک بن نبی»می‌باشد. عبدالصبور شاهین و «عمر مسقاوی» وصیّ علمی و ناظر نشر و ترجمه‌ آثار بن نبی بوده‌اند. وی هفت اثر بن نبی را به عربی ترجمه کرده است که بارها در قاهره و دمشق به چاپ رسیده‌اند. مهم‌ترین این کتاب‌ها عبارتند از:
- الظّاهرة القرآنیة
- میلاد مجتمع: شبکة العلاقات الاجتماعیّة؛ وجهة العالم الاسلامی (عنوان دیگر ترجمه‌ی عربی آن: نداء الاسلام، به قلم رمضان لاوند)
- الفکرة الافریقیّة الاسیویّة فی ضوء مؤتمر باندونج (که به مناسبت برگزاری کنفرانس کشورهای افریقایی ـ آسیایی در باندونگِ اندونزی در 1334 ش / 1955 نگاشته شد)
- مشکلة الثّقافة
- المسلم فی عالم الإقتصاد
شروط النّهضة (با همکاری عمر مسقاوی)
وی همچنین با همکاری همسرش دایرة المعارف "امهات المومنین و صحابیات حول الرسول" را در دو جلد به تألیف رسانده است.
از برجسته‌ترین آثار وی می‌توان به مجموعه «زنان در پس حوادث» (نساء وراء الأحداث) و همچنین مجموعه «بنی آدم» اشاره کرد.
اما آنچه در رابطه با دکتر شاهین قابل توجه است موضعگیری‌های شدید وی بر ضد دکتر نصر حامد ابوزید است که در ژانویه گذشته وفات یافته است. هنگامی که ابوزید در سال 1992 تحقیقات خود با عنوان «نقد گفتمان دینی» را برای کسب درجه دکتری به کمیته اساتید دانشگاه قاهره به ریاست دکتر عبدالصبور شاهین ارائه کرد، بی‌پروا ابوزید را متهم به تفکرات کفرآلود کرده و وی را به باد انتقاد گرفت.
شاهین در گزارشی ابوزید را به «دشمنی شدید با نصوص قرآن و سنت» و دعوت برای عدم پذیرش آنها متهم کرد. حمله به صحابه و انکار مبنع الهی برای قرآن کریم و دفاع از اندیشه های مارکسیستی و ضد دین و همچنین از دفاع از افکار سلمان رشدی از دیگر اتهاماتی است که همواره از جانب وی به سوی ابوزید نشانه رفته است.
از نظرات سیاسی وی می توان به نظر وی در ارتباط با جمعیت اخوان المسلمین اشاره کرد که آنها را گروه‌های دعوت‌کننده به خداوند و اسلام می‌دانست که شرایط سیاسی مصر به آنها اجازه نمی‌دهد فعالیت خود را افزایش دهند.
از دیگر خصوصیات وی توجه به مسائل اجتماعی مصر بوده و احضار «غاده عبدالرزاق» و «سمیة الخشاب» دو بازیگر زن، نویسنده و کارگران فیلم "تا زمانی که"(حین میسرة) به دادگاه به اتهام گسترش ناهنجاری، همجنس‌بازی و بی‌بند و ‌باری‌های اخلاقی چندی قبل درصدر اخبار فرهنگی جتماعی مصر قرار داشته است.
خانم دکتر عائشه عبدالرحمن بنت الشاطئ معروفترین شاگرد وی محسوب می شده است که همسر و شاگرد امین خولی است که کتاب التفسیر البیانی للقرآن الکریم را در تفسیر چند سوره از جزء آخر قرآن کریم تالیف کرد.





بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 14 ، کل بازدیدها: 390443
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ