سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به برنامه تلویزیونی \صناعة الموت\ از شبکه العربیه

لینک مطلب در خبرگزاری فارس
لینک مطلب در پایگاه پارسینه

"ریما صالحة" یکی از مجری‌های معروف شبکه تلویزیونی العربیه است که برنامه‌های این شبکه در بسیاری موارد با نام و چهره وی پیوندی همیشگی خورده است؛ شخصیتی لبنانی که معمولا همه او را با اجرای برنامه‌ جنجال‌برانگیز "صناعة الموت" در عصر روزهای جمعه از این شبکه تلویزیونی می‏شناسند.
با وجود آنکه این برنامه همیشه جنجال‌برانگیز و اختلافی بوده ولی همه به این واقعیت اذعان دارند که این، اولین برنامه تلویزیونی در نوع خود در حوزه بررسی مسائل مربوط به خشونت سیاسی و تروریسم است.
"صناعه الموت" با پخش زنده و آیتم‌های ویژه، سعی می‌کند به طور بسیار جدی و البته بی‌پرده پدیده تروریسم را مورد بررسی و نقد قرار دهد. علی رغم سختی و پیچیدگی مسائلی که در این برنامه مطرح می شود شاهد این هستیم که این برنامه مهم‌ترین فرآیند مستندسازی خشونت سیاسی تاکنون به شمار می رود.
شاید بی جهت نیست که دکتر "پیتر نیومن" مولف کتاب "تروریسم قدیم و جدید" و مدیر مرکز بین المللی مطالعات افراط گرایی و خشونت سیاسی در دانشگاه کینگز کالج لندن، معتقد است که فقط پخش برنامه "صناعة الموت" در شبکه العربیه امر بسیار مهمی در مباحث مربوط به تروریسم محسوب می‌شود.
با وجود اهمیت و حساسیت بسیار بالای این برنامه به نظر می رسد که این برنامه احتیاج به طرحی فراگیر در رابطه با مسائل مربوط به تروریسم باشد و به همین دلیل است که به راحتی نمی‌توان آنگونه که این برنامه آن را دنبال می‌کند تنها دیدگاه‌های غربی را در رابطه با مسئله تروریسم مد نظر قرار داد، مسئله‌ای که در این‌باره بسیار مهم و در عین حال تعیین کننده است.
علاوه بر این اختصاص مسئله تروریسم و خشونت مسلحانه، به منطقه خاورمیانه نیز حاکی از شیوه‌ای ظالمانه برای تحلیل ابعاد مختلف این مسئله است.
نکته ای که در این میان قابل توجه است یکی از قسمت‏های اخیر و جنجال برانگیز این برنامه است که علی رغم ملاحظات فوق الذکر و با تمامی اهمیتی که دارند در 11دسامبر گذشته با موضوع جدید "بمب انسانی" از شبکه العربیه پخش شد. شاید بسیاری تا پیش از آن بر آن باور بودند که منظور از بمب انسانی فقط آن است که فرد، کمربند انفجاری به خود بسته و خود را منفجر کند ولی آنچه در آن برنامه مطرح شد آن بود که افراد با نصب مواد منفجره در داخل بدن، خود را تبدیل به یک "بمب" واقعی می‌کنند.
طبیعتا طرح چنین موضوعات جنجال‌برانگیزی پیش از هرچیز نیازمند وجود یک کارشناس مسائل امنیتی و همچنین پزشکی است، چراکه این موضوع از چالش‌های جدید پزشکان و سازمان‌های امنیتی محسوب می‌شود. این موضع به ویژه پس از تلاش برای ترور "محمد بن نایف" معاون وزیر کشور عربستان به شیوه ای مبتکرانه و جدید به صورت جایگذاری مواد منفجره در بدن فرد و انفجار آن به وسیله تلفن همراه حساس‌برانگیز شد.
گروه سازنده صناعه الموت به خوبی از اداره این مشکل برآمد و  ابتدا با دعوت از یک کارشناس پزشکی و سپس امنیتی توانست ابعاد مختلف این مسئله را بررسی نماید. دکتر "مصطفی العانی"  رئیس سازمان مبارزه با تروریسم مرکز تحقیقاتی الخلیج دراین برنامه ضمن تاکید بر این نکته که فرآیند نصب مواد منفجره در بدن بسیار رایج شده از دستگیری زنی که در رحم خود بعضی جواهرات گرانبها مانند الماس را جایگذاری کرده و همچنین مردی که در بدن خود مواد منفجره نصب کرده بود، خبر داد و به طور ضمنی بر امکان دستگیری اینگونه افراد تاکید کرد.
علی رغم اینکه تجربه نشان داده تاثیر مواد منفجره در بدن، بسیار محدودتر از شیوه‌های رایج است و به طور مثال استفاده از این مواد در اماکنی همچون هواپیما دارای تاثیر تخریبی بیشتری است، ولی همچنان باید اذعان داشت که بمب انسانی معضلی بزرگ برای سازمان‌های امنیتی به شمار می رود.
گروه سازنده صناعة الموت کار را به این منوال رها نمی‌کند و با ارائه بخش "الورقة الناقصه" امکان دستیابی به سلاح‌های جدید و مدرن توسط گروه‌های تروریستی را مطرح می کند، به گونه‌ای که به ناگاه‌ شرکت‌های بزرگ چند ملیتی سازنده سلاح و همچنین کشورهای غربی را به طور غیرمستقیم به ذهن مبادره می‌کند.
و در آخر بازگشت به همان بازی قدیمی رسانه ای برای نقد تروریسم و آن جستجوی ایدئولوگ‌ها و پدران مذهبی این جنبش ها که هربار گروه خاصی در این برنامه در معرض اتهامات این برنامه قرار می گیرد که البته به شیوه‌ای جانبدارانه سران و برخی دولت‌های منطقه نیز از تیررس آن در امان نمی‌مانند.
بسیاری به ویژه گروه‏های مختلف اسلامگرا به شدت با این برنامه مخالف بوده و معتقدند که همه هم و غم ریما صالحة گفتن و مطرح کردن القاعده است،‏به گونه‏ای که در هیچ کدام از برنامه های خود انصاف را رعایت نمی کند ولی بسیاری دیگر نیز برنامه وی را کاملا حرفه ای می دانند تا جایی که دعوت از شخصیت‏های مختلف دولتی و حتی مخالف القاعده و همچنین کارشناسان طرف‏های مورد بحث این موضع را بیش از پیش تقویت می کند. دعوت و استفاده از امیر موسوی کارشناس ایرانی در برنامه مربوط به گروهک جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی در همین چارچوب تفسیر می شود.
ریما صالحه همواره به دلیل پرداختن به این مسائل به شجاعترین مجری عرب معروف بوده است.
نویسنده: عشوری مقدم





بازدید امروز: 3 ، بازدید دیروز: 13 ، کل بازدیدها: 389963
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ