سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وقتی دولت مذهبی‏ تر از الازهر می‏ شود!

 

اسلام و خاورمیانه: برای بسیاری وقتی روزنامه انگلیسی گاردین از تلاش بالاترین مقام دینی کشور مصر برای منع کردن بانوانی که با نقاب (پوشیه) می‌خواهند وارد الازهر برترین موسسه آموزشی مذهب اهل تسنن شوند خبر داد، این رویداد به دور از باور نبود. فتاوا و موضع‌گیری‌های سابق "محمد سید طنطاوی" پیش از این بارها و بارها باورها را نسبت به اعتبار گذشته دینی دانشگاه الازهر تغییر داده بود. شاید بی دلیل نبود که پس از اعلام این خبر و اقدام پلیس مصر مبنی بر ممنوعیت ورود دخترانی که سر تا پای خود را پوشیده‌اند به مراکز الازهر، تیر اعتراضات و تحصن‌های دانشجویان محجبه به سوی شخص طنطاوی و مجمع مطالعات اسلامی الازهر نشانه رفت.
طنطاوی همواره محکوم بوده که حامی همیشگی حکومت است و همگرایی دوجانبه دو این نهاد یعنی حکومت و الازهر به امری عادی در محافل سیاسی این کشور مبدل شده است. اما این بار شاهد آن بودیم که دادگاه عالی مصر بر خلاف درخواست طنطاوی از دانشجویان محجبه دفاع کرده و اجازه داده تا دانشجویان روبنده‌پوش در جلسات امتحانات پایان ترم شرکت کنند. بسیاری این اقدام دادگاه عالی را در تقابل با درخواست‌های الازهر دانسته و معتقدند که این امر می‌تواند بازی قدیمی هنوایی حکومت و الازهر را به هم بزند.
    علی رغم حمایت‌های مکرر الازهر از دولت، این بار شاهد پاسخ "نه" دادگاه عالی مصر که نهادی است حکومتی و متشکل از 7قاضی بلندپایه کشور و همراستا با دارالافتاء و دیگر گروه‌های مخالف اسلامگرا بوده‌ایم. امری که شاید در ادامه انتقادهای شدید علما و روحانیون از الازهر این بار حکومت، اسلامی‌تر و مذهبی‌تر از این نهاد دینی وارد شده و فرآیند خدشه‌دار شدن اعتبار دینی آن را تشدید نماید.

هر چند مواضع طنطاوی در قبال مسائل سیاسی اجتماعی جامعه مسلمانان به نوعی مواضع فقهی شخص وی محسوب می شود ولی آنچه دارای اهمیت است آن است که همه موضع‌گیری‌ها به نام مجمع اسلامی الازهر و بالاترین نهاد دینی حکومتی این کشور ختم خواهد شد. با وجود آنکه رئیس الازهر همواره سعی می کند به بهترین شکل ممکن برای مواضع خود توجیه شرعی و فقهی داشته باشد، به طور مثال وقتی پس از حضور در یک کلاس درس دانش‌آموزان را مجبور کرد تا روبنده‌های خود را بردارند، تاکید کرد که روبنده هیچ ربطی به اسلام ندارد و وی دین و مذهب را بیشتر از آنها و خانواده‌هایشان می‌شناسد؛ اما حقیقت آن است که حتی دیگر علمای الازهر و همکاران وی، از این مواضع ساختارشکنانه طنطاوی و هم‌مسلکانش به ستوه آمده‌اند. امری که سابقه‌ای طولانی داشته و سال ها قبل وقتی "نیکولا سارکوزی" وزیر کشور وقت فرانسه با وی دیدار داشت، طنطاوی از اقدام دولت فرانسه برای مقابله با دانشجویان محجبه دفاع کرده و به دولت این حق را داد که قوانین خود را در قبال دختران محجبه اعمال کند.

 






بازدید امروز: 40 ، بازدید دیروز: 49 ، کل بازدیدها: 390709
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ