سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حزب حاکم مصر و سیاست «تداوم برای ثبات»

مصر و خاورمیانه:‏ به دور از گفتمان سیاسی کنونی حاکم بر احزاب و جریانات سیاسی مصر در رابطه با نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده، چهره‌های سیاسی دیگری در این کشور این‌ روزها ماجرای انتخابات در این کشور را به سمت و سویی دیگر سوق می‏دهند.
 هرچند بسیاری معتقدند که بازیگران انتخابات آینده مصر افرادی همچون «حسنی مبارک» رئیس جمهور کنونی و رئیس حزب دموکراتیک حاکم و یا فرزندش «جمال مبارک» و اخیرا محمد البرادعی مدیر سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند بود، چهره‌های دیگری همچون "مکرم محمد احمد" و «ضیاء رشوان» به دور از جار و جنجال‏ها و بروکراسی‌های رایج این روزها جریان انتخابات را از زاویه‏ای دیگر تحت تاثیر قرار داده اند.
 آنچه در این میان دارای اهمیت می‏باشد آن است که
مکرم احمد، سیاست‌مدار 75ساله مصری به عنوان نامزد حزب حاکم، پس از پیروزی در انتخابات سندیکای روزنامه‏نگاران در دسامبر جاری تمامی تلاش خود را می‏کند تا با شعار "تداوم برای ثبات" در انتخابات پارلمانی سال 2010 و همچنین انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر از شعار معروف طرفداران خود یعنی "بزرگ بزرگ است.. نیازی به تغییر نداریم" حمایت نماید.
 
در جلسه رای گیری سندیکای روزنامه نگاران در حالی که شاهد آن بودیم که ضیاء رشوان کارشناس جنبش‌های اسلامی مرکز مطالعات استراتژیک الأهرام به عنوان جریان استقلال مطبوعات خود را برای ریاست نامزد کرده بود، رهبران رسانه‏های دولتی نیز به صورت آشکاری از نامزدی مکرم استقبال کرده و بسیاری از روزنامه نگاران نیز معتقد بودند که دولت از مکرم حمایت می کند.
 هرچند طرفدران مکرم نیز رشوان را متهم کردند که وی به دنبال حاکمیت اخوان و احزاب معارض در سندیکا بوده است ولی مکرم نیز معتقد بود که اخوان به طور قطع از رشوان حمایت می کند و او بسیار به آنها نزدیک است و آنها نشان دادند که به طور آشکار و با قدرت و البته بدون اعلام از رشوان حمایت می کنند. البته مکرم احمد در عین حال هرگونه نزاع انتخاباتی بین دولت و اخوان را در سندیکا رد کرد.
 
نکته‏ای مهم آن است که با این وجود رشوان پس از شکست در انتخابات و در اولین واکنش به این شکست تاکید کرد که هرچند رقابت انتخاباتی پایان یافته اما مبارزه برای تحقق دموکراسی همچنان ادامه دارد.
 
این اظهار نظرهای رشوان و دیگر گروه‏های اپوزیسیون مصری طی هفته‏های اخیر موجب آن شده که بسیاری از کارشناسان مصری باور داشته باشند که نظام حاکم بر مصر از شعار "تدام برای ثبات" به عنوان ضامنی برای مشروعیت آینده در بقای سیاسی خود استفاده خواهد کرد. دکتر "جمال زهران" نماینده مجلس و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کانال سوئز، در این باره معتقد است که در مراحل آینده فرآیند سیاسی، مصر نیازمند ایجاد تغییراتی بنیادی است چرا که به گفته وی در جلسه سندیکا شاهد آن بودیم که اکثریت جوانان به رشوان رای دادند و البته بسیاری از رسانه‌های مصری نیز بر این گفته وی صحه نهادند.

در این میان برخی نیز بر این باورند که شعار تداوم برای ثبات شعار تازه‏ای نیست و سابقه‌ای تاریخی نیز دارد به گونه ای که مبارک در سخنرانی خود در جلسه مشترک مجلس الشعب و پارلمان در 19نوامبر 2006تصریح کرده بود که به وظیفه خود در حکومت تا مادی که نفس در سینه دارد ادامه خواهد داد.
براین اساس صعود جمال مبارک به عنوان جانشین پدر، چه به عنوان یک مقام بلندپایه حزب حاکم و چه به عنوان رئیس جمهور، در واقع ادامه همین سیاست استمرار و تداوم به شمار می‌آید. حزب حاکم با این شعار به دنبال آن است تا با استفاده از شعار استمرار و تداوم بتواند برنامه‏های گذشته خود را چه در سیاست خارجی و چه داخلی ادامه دهد و بتواند با استفاده از اقتدار و محبوبیت لازم همچنان پست‏های کلیدی همچون ریاست‏جمهوری و کرسی‏های مجلس را در همین راستا در اختیار داشته باشد.
با تاکید برآنکه هیچیک از اعضای سندیکا در روز رای‌گیری غیر از طرفداران مکرم احمد شعار "نیازی به تغییر نداریم" را سرنداده بودند همانگونه که وحید عبدالمجید معاون اول مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز بر آن اذعان داشته و البته علی رغم پیروزی مکرم احمد، باید «نبرد برای تغییر» را در دوره آینده امری دور از انتظار ندانست؛ چرا که جامعه مصر جامعه‌ای جوان بوده و در صورتی هم که رقابت سندیکای روزنامه‏نگاران را شاخصی برای آراء انتخاباتی آینده بدانیم باید در انتظار دوئل دوگانه تغییر و عدم تغییر در رقابت های انتخاباتی آینده باشیم و تغییر یا عدم تغییر سئوالی خواهد بود که اذهان عمومی جامعه مصر را بیش از پیش درگیر خود خواهد کرد.





بازدید امروز: 4 ، بازدید دیروز: 13 ، کل بازدیدها: 389964
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ