سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارثی برای حکومت و حکومتی برای ارث


این روزها بازار موروثی‏کردن حکومت در مصر و کره شمالی نه تنها بسیار گرم شده بلکه حتی شیوه‌هایی که حاکمیت در هر دو کشور برای جمال مبارک ، کیم یونگ اونموروثی‏سازی در پیش گرفته است نیز شباهت زیادی به هم دارد. جمال مبارک فرزند کوچک حسنی مبارک رئیس جمهور در مصر و «کیم یونگ اون» فرزند کوچک رئیس جمهور در کره شمالی.
حزب کارگر در کره شمالی این روزها به طور جدی به دنبال آن است تا کیم یونگ اون را برای جانشینی پدر آماده کرده و این دقیقا همان فرآیندی است که در مصر شاهد آن هستیم.
علی رغم آنکه شکل حکومت در مصر جمهوری است و رؤسای قوای سه‌گانه نیز تا کنون با پیوند خویشاوندی به قدرت نرسیده‌اند، اما در این دوره فرآیند انتقال قدرت برخلاف گذشته به صورتی متفاوت دنبال می‌شود. امروز دیگر در مصر همگان بر این نکته اتفاق نظر دارند که حسنی مبارک رئیس جمهور 82ساله، جمال 46ساله را برای حکومت آینده آماده می‌کند.

سئوالی که این روزها در مصر همواره مطرح است آن است که آیا در کشور مصر با جمعیتی 85میلیون نفری، فردی شایسته‌تر از جمال مبارک برای ریاست وجود ندارد؟ و یا در کره شمالی 24میلیونی .. غیر از کیم یونگ 27ساله که به ناگاه ژنرالی عالی رتبه شده، فردی شایسته‌تر برای حکومت وجود ندارد؟ نکته قابل توجه در این‌باره آن است که نظام حاکم بر هر دو کشورنیز نام  "جمهوری" را برای خود به یدک می‌کشد نه پادشاهی.
التبه اعراب پیش از این نیز تجربه چنین رویدادی را داشته‌اند. در سوریه فرآیند موروثی کردن حکومت بدون وقوع تنشی شدید اجرا شد و بشار اسد 35ساله پس از اصلاح قانون اساسی در سال 2000جای پدر را گرفت. در اینجا نیز شاهد آن هستی که حکومت همانند مصر و کره شمالی به اصلاح قانون اساسی پناه می برد تا همه چیز برای موروثی سازی قانونی شود و قدرت همچنان در دست جریان حاکم باقی بماند.

آنچه امروز نخبگان و عامه مردم را در مصر نگران کرده شاید بیش از اصل موروثی سازی حکومت آن است که جمال مبارک خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2011 معرفی کرده و سرانجام نیز با بازی زیرکانه حزب ملی حاکم و دولت به پیروزی رسیده و حکومت را به دست بگیرد. حکومتی که شاید دیکتاتوری حاکم بر آن به مراتب از دوره پدر شدیدتر بوده و امیدها برای تغییر در این نظام جدید پیش از پیش از دست رفته به نظر برسد.





بازدید امروز: 7 ، بازدید دیروز: 10 ، کل بازدیدها: 389954
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ