سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محمدرضا عشوری در گفتگو با رادیو ایران:



محمدرضا عشوری در گفتگو با رادیو ایران: 

هدف از تروریستی خواندن حزب الله اعمال فشار برای عقب نشینی از سوریه است

 

 

رادیو ایران: اقدام شورای همکاری خلیج فارس در قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌‌های تروریستی با واکنش‌‌های گسترده‌‌ای در منطقه روبرو شده است. شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرد که حزب الله لبنان را در لیست گروههای تروریستی قرار داده. هم اکنون در خدمت آقای عشوری کارشناس رسانه هستیم که در استودیوی رادیو ایران همراه ما هستند. پیش از این همیشه خبرهایی از حزب الله لبنان در رسانه های مختلف داشتیم اما این شبکه ها حتی رسانه های فارسی زبان معمولا آن را پوشش نمی دادند. حالا چی شده که این رسانه ها چنین هجمه رسانه‌‌ای را علیه حزب الله ترتیب دادند؟

 

 عشوری: برخلاف گذشته که همیشه سعی می شد نوعی بایکوت خبری صورت بگیرد و مواضع حزب الله لبنان در یک سکوت رسانه ای باشد اما این بار این تصمیم با جنجال آفرینی و پیشتازی سعودی ها همراه بود و رسانه های سعودی طبیعتا در این باره خیلی پیشتاز بودند. تقریبا دو هفته ای هست که سعودی ها کمک 4 میلیارد دلاری را که قرار بود برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح اختصاص بدهند را به حال تعلیق درآوردند.  بعد از آن هم سعودی ها از شهروندانشان می خواهند که از سفر به لبنان خودداری کنند و اکنون هم ماجرای تروریستی خواندن حزب الله. مشخص هست که تلاش می کنند به افکار عمومی لبنان در درجه اول فشار بیاورند و سپس افکار عمومی منطقه . رسانه ها در این برهه به دنبال آن هستند تا با اعمال فشار به حزب الله جریان مقاومت را مجبور کنند که نیروهای خودش را از سوریه خارج بکند و به نوعی از مبارزه با گروه های مسلح و تفکیری در سوریه دست بردارد.

رادیو ایران: تفاوت رویکرد شبکه های عربی زبان و فارسی زبان در پوشش خبری این رویداد چه هست؟

ببینید مخاطبی که این دو رسانه دارند متفاوت هست و طبیعتا سیاست هایی را هم که در این زمینه دنبال می کنند متفاوت خواهد بود. به طور مثال شبکه «العربیه» و یا شبکه اماراتی «اسکانی نیوز» می بینیم که خیلی در راستای پیشبرد این سیاست سعودی ها پیشتاز بودند و در واقع هدف شبکه های عربی این هست که این تصمیم سعودی ها را توجیه کنند و به نوعی به آن مشروعیت ببخشند. طبیعتا تفاوت اینجاست که شبکه های فارسی زبان مثل بی.بی.سی بیشتر به دنبال آن هستند که تصویر متفاوتی از محور مقاومت و عملکرد آن در میان مردم فارسی زبان و مردم ایران ارائه دهند.

یک سیاستی که الان به خصوص از سوی شبکه های عربی دنبال می شود آن هست که  به اختلافات مذهبی و طائفه ای بیشتر دامن بزنند. یعنی اینکه در درجه اول حزب الله را که به عنوان یک گروه «مقاومت» در منطقه شناخته می شود به عنوان یک گروه «شیعه» که در کشورهای منطقه «مداخله» می کند معرفی کنند این سیاستی هست که بیش از همه می تواند به سود صهیونیست ها باشد و اساسا با این روش گفتمان مقاومت می تواند به فراموشی سپرده شود در این راستا سعی می کنند که حزب الله را نه به عنوان یک گروه مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل و بلکه به عنوان یک گروه شیعه مداخله جو در کشورهای منطقه معرفی کنند.

رادیو ایران: جناب آقای عشوری به نظر شما جدای از این جنگ روانی که آغاز شده حزب الله لبنان در افکار عمومی جهان عرب چقدر محبوب هست؟

ببینید کارنامه حزب الله لبنان برای مردم منطقه مشخص هست. این جنبش سال‌ها در میان افکار عمومی منطقه به عنوان یک گروه مقاومت شناخته می شد که در اوج زمانی که بسیاری از کشورهای منطقه حاضر نشدند که به مقاومت کنند این گروه به تنهایی در مقابل اشغالگری صهیونیست ها ایستاد. خیلی از افکار عمومی منطقه مثلا در تونس شاهد این بودیم که تجمعاتی برگزار کردند و تروریست خواندن حزب الله را محکوم کردند. من شبکه های اجتماعی را رصد می کردم هشتگی تشکیل شده بود با عنوان #حزب_الله_فخر_العربکه در آن حزب الله به عنوان افتخار و شرف جهان عرب توصیف می شود.

یا مثلا دیدیم که چطور موضعگیری آقای راشد الغنوشی رهبر جبهة اخوانی النضهه تونس خیلی موضع مستقلی اتخاذ کرد و تاکید کرد که نمی شود یک گروه مقاومت با آن همه کارنامه مقاومت در مقابل صهیونیست ها را در لیست گروه های تروریستی قرار داد به نظر نمی رسد که سعودی ها علی رغم تمامی بحران ها و مشکلاتی که در سوریه و منطقه به وجود آمده، به راحتی بتوانند تصویر گذشته حزب الله در میان افکار عمومی منطقه را تغییر دهند.





بازدید امروز: 6 ، بازدید دیروز: 10 ، کل بازدیدها: 389953
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ